analytics

Lisää Lohjan Hongiston Isotalon vaiheista

Tänään jatketaan eilen aloitetun Lohjan Hongiston rusthollin parissa;


Vuonna 1684 Lohjan jahtivouti Henrik Henrikinpoika syytti Nilsiä Hongistosta ja Johan Erikinpoikaa Koikkalasta metsäpalon aiheuttamisesta, mutta nämä eivät sitä myöntäneet eikä jahtivouti pystynyt näyttämään sitä toteen. Vuonna 1702, jolloin jo kirkonkirjojen tiedot alkavat näkyä, oli Hongiston isäntä nimeltään Nils Andersinpoika. Vuoden 1705 paastomarkkinoilla Lohjalla katosi kauppias Jobben puodista kappale mustaa silkkiä. Epäilykset kohdistuivat Hongiston ratsutilallisen Nils Andersinpojan vaimoon ja tyttäreen, joiden maineen puhdistamiseksi Nils esitti asian käräjille. Tutkimuksessa selvisi, että naiset olivat tulles-saan paastosunnuntain aamuna kirkosta löytäneet kauppiassäädyn istumapaikalta 6 kyynärää silkkiä. Asianomistajien puuttuessa juttu lykättiin eikä sen tuloksesta ole tietoa.

Nilsin vaimo oli nimeltään Hebla Mattsintytär. Ilmeisesti Nils oli kuitenkin ottanut uuden vaimon, koska Hebla kuoli 1692. Nilsillä lienee myös ollut veli Anders Andersinpoika, koska eräs sellainen kuoli 1695.

Vähän sen jälkeen oli Hongiston emäntä nimeltään Maria Nilsintytär; nimestään päätellen hän oli ehkä Nils Andersinpojan tytär. Mahdollisesti oli Marialla veli Anders, joka kuitenkin kuoli jo 1697. Marian puoliso ja Hongiston rusthollari oli nimeltään Erik Michelinpoika Olin (Ollin).

Erikin sukunimessä piilee vihje hänen kotiperästä. Nimi Olin on helppo muodostaa esim. talon nimestä Ollila, Ollas tmv., tai patronyymistä Ollin- tai Olavinpoika. Erikin aikana, 1700-luvun alkuvuosikymmeninä sukunimi Olin esiintyi läntisen Uudenmaan maanviljelysseudulla nähtävästi kuitenkin vain yhdessä kylässä: Vihdin Ollilassa. Sieltä oli 1600-luvun lopulla Ollilan Sorkista lähtenyt opintielle rusthollinpoika, myöhempi Paraisten kappalainen Johan eli Johannes Olenius. Lisäksi maineikas sissi Tapani Löfving mainitsee päiväkirjassaan, kuinka hänen ryhmänsä 15.8.1715 marssivat Ollilan Johan Ållinin luokse ja yöpyivät siellä. Tämä Johan oli varmaan sama kuin Ollilan Isotalon rusthollari Johan Michelinpoika Olin, joten nimi oli varmaan käytössä Ollilassa jo viimeistään 1715.

Melkoisella varmuudella oli siis Hongiston Erik Michelinpoika Olin Vihdin Ollilan Isotalosta, jossa eräs saman niminen poika oli syntynyt 18.9.1695 ja oli Ollilan Johan Michelinpoika Olinin veli. Asiaa ei kuitenkaan ilmeisesti voi todistaa, sillä 1700-luvun ensimmäisellä neljänneksellä ei kirkonkirjoja juuri pidetty miehitysajasta johtuen ja koska Lohjan seurakunnan 1700-luvun alkupuoliskon kirkonkirjat ovat vahingoittuneet. Tätä olettamusta tukee kuitenkin myös se, että Olin-nimi siirtyi 1700-luvulla edelleen talosta toiseen naimavyyhdissä, jossa oli mukana mm. Vihdin Ollila, Vanhalan Ylöstalo sekä Lohjan Hongisto.

Juhannuspäivänä 1736 pidettiin Lohjalla pitäjänkokous, jossa keskusteltiin Lohjan koulusta. Hongiston Erik Olin mainitsi silloin, että hän oli laittanut poikansa muualle kouluun. Kevätkäräjillä 6.3.1739 Lohjan lukkari syytti Erikiä kahdentoista huonon tukin myynnistä; asiasta sovittiin.

Erik kuoli ehkä 1747, jolloin 11. päivä tammikuuta merkittin, että Hongiston rusthollari haudattiin kirkkoon. Marialla ja Erikillä oli ainakin lapset:



1. Johan Erikinpoika Olin, Hongiston ratsutilallinen, pso. 25.9.1746 Helena Johanintytär Palm, ratsutilallisen tytär Vihdin Vanhalasta.

2. Michel Olin, 1724 – 79, porvari Turussa.

3. Nikolaus Olin, s. 1725, lienee kuollut ennen 1729.

4. Nils Olin, 1729 – 95.

5. Maria Olin, pso. 1756 Lohjan Kosken Mikolan rst. Michel Johaninpoika.

6. Henrik Olin, s. 21.1.1730, ylioppilas Turussa 1750, suljettiin Seilin hospitaaliin, josta karkasi 1762, löydetty sittemmin Rymättylästä kuolleeksi paleltuneena, h. Seilissä 1762.

7. Tuntemattomaksi jäävä lapsi, joka haudattiin kirkkoon 1735.


***

Johan Erikinpoika Olin (Oliin), nähtävästi n. 1721 – 1.5.1791, oli Hongiston ratsutilallinen ja hänen puolisonsa 25.9.1746 Helena Johanintytär Palm, ratsutilallisen tytär Vihdin Vanhalasta. Heillä oli lapset:



1. Anna Maria Johanintytär, s. 15.12.1747, pso. Johan Johaninpoika, ratsutilallinen Vihdin Ruskelasta

2. ?Matias Olin, synt. n. 1749.

3. Helena Kristina Olin, s. 1750, pso. Jakob Silfverberg Helsingistä.

4. Johannes Olin, 1751 – 63.

5. Eva Olin (kaks.), s. 1753.

6. Maria Olin (kaks.), s. 1753.

7. Mikael Olin, 1762 – 81.

8. Hedvig Olin, 1.pso. 1786 Lohjan Skraatilan isäntä Johan Johaninpoika, 2.pso. Lohjan Torholan isäntä Johan Enqvist.

9. Kristina Sofia Olin, s. 4.4.1767, pso. 11.10.1792 Henrik Johaninpoika, Askolan Ylitalon isäntä

10. Fredrik Olin, s. 1769, Hongiston rst., pso. Anna Hedvig Forsman, Lohjan Vaanilan rustholli. Fredrik oli viimeinen suvun edustaja Hongistolla, sillä hänen jälkeensä talon osti Karstun Hemmilässä asunut Israel Weurlander.

11. Ulrika Olin, s. 1772, pso. talollinen Erik Rönnberg Espoosta.


Viimeksi mainitun perheen jälkeläisiä löydät mm. kotisivujeni Tallqvist -taulustosta, sillä Helena Palm kuului äitinsä kautta tuohon laajalle levinneeseen sukuun. Olen erittäin kiitollinen näistä Hongiston Olin-sukua koskevista tiedoista, jotka sain nimimerkiltä RR. Kiitos sinulle! Tämä todistaa omasta mielestäni lähes aukottomasti Lohjan ja Vihdin useiden Olin-sukujen yhteyksistä, joihin en ollut aiemmin saanut selvyyttä. Jatkoa ajatellen kiinnostaisi erityisesti tuo em. Turun porvari Michel Olin, joka haudattiin Lohjalla vuonna 1779.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Blogitekstisuositus

Habsburgit ja sisäsiittoisuus